بچ کد چیست؟

در دنیای امروز، کمپانی‌ها می‌توانند از شبکه‌های پخش محصول متنوعی استفاده کنند. این روش‌ها خیلی گسترده‌تر از روش‌های قدیمی است. امروزه محصولات می‌توانند راه بسیار دور و درازی را پیموده و در نهایت به دست مصرف کننده برسند. برای اینکه تولیدکنندگان از رسیدن محصولاتشان به مقصد مطمئن شوند، از روش‌هایی استفاده می‌کنند که محصولات قابل پیگیری باشند.

how_it_works

از میان روش‌هایی که توسط کمپانی‌ها برای پیگیری محصولات بعد از تولید و توزیع استفاده می‌شوند، برخی از این روش‌ها رایج‌تر هستند. از جمله بارکدها، QRکدها و بچ کدها. در این مقاله سعی داریم درباره مورد آخر یعنی بچ کدها بیشتر صحبت کنیم. در این مقاله به دو پرسش پرتکرار در مورد بچ کدها پاسخ خواهیم داد.

  • بچ کد چیست؟
  • چه زمانی استفاده از بچ کدها لازم است؟

mac-batch-codeبچ کد چیست؟

بچ کد ترکیبی از شماره‌ها و حروف است. این کد معمولا روی محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تولید انبوه دارند و به این روش قابل تشخیص می‌شوند. هنگامی که تعدادی از محصولات در یک دسته یا گروه خاص و زمان مشخصی تولید می‌شوند ( با مواد اولیه یکسان و تاریخ انقضای مشابه) به آنها بچ کد یکسانی داده می‎شود. بنابراین اگر مشکلی در یکی از این محصولات مشاهده شود، به راحتی قابل پیگیری است و می‌توان مشخص کرد که مشکل از کجاست. بچ کدها نقش بسیار مهمی در فرآیند کنترل کیفی محصولات ایفا می‌کنند. از دیگر استفاده‌ بچ‌کدها این است که اگر تاریخ انقضای آنها نزدیک بود، می‌توان آنها را برگرداند و اجازه توزیع آنها در بازار را نداد.

این کد معمولا نشانگر ویژگی‌های خاصی از محصول است:

  • تاریخ/زمان تولید
  • مکان تولید
  • تاریخ انقضا
  • موادی که به طور معمول در خط تولید محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولا این کدها روی بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرند. این کد بسته به نیاز و سیستم تولید محصول، ترکیبی از شماره‌ها و حروف است. این کد به کمپانی‌ها کمک می‌کند تا در قسمت کنترل کیفیت، عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین در هنگام ثبت موجودی یا جستجوی محصول، این کد بسیار کاربردی است.

چه زمانی بچ کد لازم است؟

بسته به محصولی که تولید می‌شود؛ مقررات خاص و استانداردهای مشخصی وجود دارد که چه زمانی باید یک محصول بچ کد داشته باشد. برای مثال طبق مقررات CPSC (وبسایت کمیته ایمنی محصولات مصرف کنندگان) همه محصولاتی که برای استفاده کودکان طراحی می‌شوند باید بچ کد داشته باشند. یا طبق مقررات USDA محصولاتی که برای نوزادان طراحی شده‌اند باید حاوی بچ کد باشند. در موارد دیگر هم محصولات دارویی، شیمیایی، آرایشی هم باید بر اساس مقررات FDA یا FTC عمل کنند.

همانطور که می‌دانید، تاریخ انقضا و پیگیری محصولات، از موضوعات مهمی هستند که در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار می‌گیرند. کنترل کیفی خوب به بررسی تاریخ انقضا و اشکالاتی که در محصول وجود دارد می‌پردازد. محصولاتی که ایراد دارند باید از شبکه توزیع محصول حذف شوند، در غیر این صورت منجر به کاهش فروش، کم شدن مشتری و آسیب به شهرت برند می‌شوند.

خوشبختانه رهگیری اتوماتیک این بچ کدها، می‌تواند کمک زیادی به حل مشکلاتی کند که پیش از این اشاره شد. رهگیری از طریق این بچ کدها هم به رابطه با مشتریان و هم به شهرت برند کمک بسیاری می‌کند. ابزار رهگیری بچ کدها اغلب به صورت آنلاین و اتوماتیک انجام می‌شوند.

بچ کد محصولات ارایشی

batch-code

اینکه بدانیم بچ کد کجاست و چطور باید محصول را چک کنیم کار خیلی سختی نیست. بچ کد معمولا زیر بسته‌بندی محصول زده می‌شود. فرمت آن با شماره سریال یا بارکد محصول متفاوت است. برای اینکه بدانیم بچ کد هر محصولی به چه صورت است، باید برند مورد نظر را مشخص کنیم. سپس در سایت کمپانی، بچ کد محصولات را چک کرده و ببینیم که فرمت بچ کد آن برند چگونه است.

برخی از بچ کدها حالت تایپ شده و چاپی دارند، اما برخی دیگر حالت پرس شده دارند. فرمت کلی بچ کدها هم خیلی متفاوت است. بعضی برندها از چهار عدد استفاده می‌کنند، برخی دیگر ترکیبی از حرف و چند عدد هستند. اما بعضی دیگر از برندها تنها از اعداد استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *