فواید شگفت انگیز وازلین

ترکیبات وازلین چیست؟

ژله پترولیوم یا پترولاتوم ترکیبی از روغن های نفتی و پارافین است که ماده ای نمیه جامد و ژله مانند بوده و از سال 1859 که Chesebrough آن را کشف کرده، تغییرات چندانی در آن ایجاد نشده و با نام وازلین شناخته شده است. خواص وازلین نشئت گرفته از ماده اصلی موجود در آن یعنی پترولیوم است که با ایجاد محافظی ضد آّب و همینطور خاصیت مرطوب کنندگی پوست، آن را ترمیم کرده و التیام می بخشد. در ادامه با برخی موارد استفاده روغن وازلین بیشتر آشنا خواهیم شد.

فواید و موارد مصرف وازلین بهداشتی

  •  ترمیم خراش ها و سوختگی های جزئی

مطالعات نشان می دهد که وازلین در حفظ رطوبت پوست در طول دوران مراقبت های پس از عمل – البته برای آسیب های جزئی و معمولی تر – بسیار مؤثر است. اطمینان حاصل کنید که قسمتی که از وازلین استفاده می کنید به خوبی تمیز و ضدعفونی شده باشد در غیر اینصورت باکتری ها و سایر آلودگی های می توانند وارد زخم شده و فرآیند بهبود را به تأخیر بندازند.

  • فواید وازلین برای پوست صورت، دست ها و غیره

لوسیون صورت و بدن : پس از دوش گرفتن از وازلین برای پوست خشک خود استفاده کنید. وازلین بعنوان یک مرطوب کننده از خشک شدن پوستتان جلوگیری می کند. همچنین اگر در طول فصل های سرد و حساسیت زا بینی تان خشک می شود، از محصولات وازلین استفاده کنید.

پاشنه های ترک خورده : پاهای خود را درون آب گرم قرار داده و کمی نمک به آن اضافه کنید. پس از خشک کردن از روغن وازلین بهداشتی برای چرب کردن پاشنه ها استفاده کرده و جوراب های کتانی تمیز به پا کنید.

لب های ترک خورده و خشک : اگر لب های خشکی دارید زمان آن رسیده که از فواید وازلین برای لب های ترک خورده آگاه شوید و از آن به جای سایر کرم های دور لب استفاده کنید.

  • جلوگیری از ادرار سوختگی در کودکان

نتایج تحقیقات نشان داده که وازلین برای ادرار سوختگی بسیار مؤثر بوده و تا حد زیادی از آن جلوگیری می کند. قبل از استفاده پوست فرزند خود را شسته و خشک کنید و سپس از محصولات وازلین برای محافظت از ادرار سوختگی و جلوگیری از تماس دائمی پوست با رطوبت استفاده کنید.

  • کمک به ترمیم خراشیدگی پوست توسط حیوانات

پنجه های حیوانات می توانند خراشیدگی ایجاد کرده و باعث آزار ما شوند. در این صورت جای پنجه هایشان روی پوست را با گاز کتانی تمیز کرده، خشک کنید و از وازلین بهداشتی روی آن بزنید.

  • جلوگیری از موخوره شدن موها

تماس موها با نور خورشید و باد و همینطور آب استخر ممکن است موها را خشک کند. اگر از فواید وازلین برای مو آگاه نیستید باید بگویم که این محصول میزان موخوره را کم کرده و به موهایتان درخشش فوق العاده ای می بخشد.

  • پاک کردن آرایش

استفاده از روغن برای پاک کردن آرایش یکی از روش های مؤثر و مناسب است و از آنجا که وازلین حتی در ناحیه اطراف چشم هم مشکلی ایجاد نمی کند، یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن آرایش، استفاده از روغن وازلین است. برای انجام این کار از یک پد کتانی و یا اسفنج گوشه دار استفاده کنید و وازلین را به آرامی روی آرایش دور چشمتان و همینطور روی پوستتان بزنید.

  • استفاده از وازلین برای جلوگیری از رنگی شدن پوست

هنگامی که می خواهید موهای خود را رنگ کنید، برای جلوگیری از رنگی شدن پوستتان، وازلین را اطراف خط موی خود کشیده و سپس کار خود را آغاز کنید. این روش برای لاک زدن هم کاربرد دارد، پاک کردن وازلین از اطراف ناخن ها پس از اتمام لاک، کار ساده ای خواهد بود.

  •  بالا بردن ماندگاری عطر

استفاده از وازلین بعنوان پایه عطر، به افزایش ماندگاری عطر روی پوستتان کمک خواهد کرد.

  • استفاده از وازلین برای خارج کردن وسایلی که گیر کرده اند

اگر حلقه در انگشتتان گیر کرده ، کمی وازلین روی انگشت خود و اطراف حلقه و زیر آن بزنید. با این کار حلقه به راحتی سر خورده و بیرون می آید.

نکاتی که درمورد وازلین بهتر است رعایت کنیم :

با اینکه وازلین فواید زیادی دارد اما از آن فقط باید به صورت موضعی استفاده کرد و نباید خورده شود و یا درون بدن قرار گیرد چون ممکن است ایجاد حساسیت کرده و یا عفونت ایجاد کند. برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند بخصوص کودکان،از وازلین بهداشتی در اطراف بینی استفاده نکنید. در برخی افراد نیز ممکن است وازلین باعث ایجاد جوش شود، بنابراین قبل از استفاده همیشه پوست را تمیز شسته و خشک کنید تا ریسک ایجاد مشکل روی پوست را کم کنید.

برای خرید محصولات وازلین از فروشگاه لیلیوم می توانید اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *