تداخل محصولات پوستی

تداخل محصولات پوستی، انتخاب محصولات متناسب با نوع و بافت پوست اولین قدم برای استفاده از محصولات پوستی و داشتن یک روتین پوستی مناسب است، بسیار مهم است که شما در باره ی ترکیب مواد، مواد موثر هر کدام، نحوه کارکرد آن ها و استفاده هم زمان محصولات اطلاعات کافی داشته باشید زیرا در صورت استفاده هم زمان و یا ترکیب موادی که با هم تداخل دارند باعث آسیب رساندن به پوست شده و نتیجه عکس حاصل می شود.
داشتن یک روتین پوستی درست با محصولات مناسب پوست خود باعث ار بین بردن ناخالصی ها، ترمیم آسیب های قدیمی و جلوگیری از آسیب های آینده، مرطوب کننده برای تغذیه پوست و محافظت از پوست سالم می شود.
محصولات مراقبت از پوست شامل 5 دسته اصلی سرم ها، مرطوب کننده ها، لایه بردار ها، لوسیون ها و کرم دور چشم می باشد.

ترتیب روتین پوستیروتین روزانه مراقبت از پوست

_پاکسازی پوست
_استفاده از تونر
_سرم و تقویت کننده
_مرطوب کننده
_ماسک و لایه برداری

تداخل محصولات پوستی

رتینول ها

رتینول ها یکی ار مهم ترین و موثر ترین ماده ها برای پوست است که اکثر پزشکان استفاده از آن را تجویز می کنند. رتینول ها همان ویتامین آ هستند، سلول های پوست را احیا می کند، به بهبود ظاهر پوست کمک می کند، چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهد و به از بین رفتن لکه ها کمک می کند.
_رتینول ها با هیالورونیک اسید، سرامید ها و spf ها به خوبی ترکیب میشود.
_ از استفاده هم زمان رتینول ها با لایه بردار، ویتامین C و بنزویل پراکسید خودداری کنید. استفاده از لایه بردار باعث خشک شدن پوست و تحریک پذیری بالای آن می شود و با استفاده هم زمان از لایه بردار و رتینول این تحریک پذیری چند برابر می شود.
رتینول و بنزویل پراکسید ها اثر هم دیگر را خنثی می کنند و به حداقل می رسانند به همین دلیل بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر از استفاده آن ها، در روز های متفاوت از یکدیگر استفاده شوند.
و در آخر ویتامین سی از پوست در برابر محرک محیطی مراقبت می کند و رتینول پوست را ترمیم و باز سازی می کند بهتر است با هم استفاده نشوند.
عوارض استفاده از رتینول ها: خشکی و التهاب پوست، حساس کردن پوست نسبت به نور خورشید،
رتینول قوی ترین ماده ای است که باعث کلاژن سازی پوست می شود و منجر به صاف و سفت شدن پوست می شود.

ویتامین C

از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند، باعث روشنایی پوست می شود و به از بین بردن لکه ها کمک می کند  بهترین زمان استفاده از آن در روز است.vitamin c benefits for skin_از ویتامین سی می توانید همراه با SPF ها و آنتی اکسیدان استفاده کنید.
_ از ویتامین C همراه با رتینول ها استفاده نکنید، رتینول ها چون خاصیت باز سازی کننده دارد بهتر است در شب استفاده شود و از ویتامین C بهتر است در روز استفاده کنید.

فواید استفاده از ویتامین سی: بهبود جای جوش و زخم، کمک به ساخت کلاژن، محافظت از تغییر رنگ پوست، بهبود بافت پوست، کنترل آکنه.

عوارض جانبی: ممکن است در بعضی افراد پس از استفاده باعث سوزش، خارش و قرمزی پوست شود.

نیاسین آمید

طرز استفاده از سرم نیاسینامید اوردینری

دارای خاصیت ضدالتهاب است و باعث روشن شدن پوست می شود.
_از نیاسین آمید ها به طور هم زمان با ویتامین سی بهتر است استفاده نشود زیرا هر دوی آن ها آنتی اکسیدان هستند و اثر یکدیگر را به طور کامل از بین می برند.
یکی از محصولات معروف سرم نیاسینامید اوردینری هست.

فواید استفاده از نیاسین آمید

کمک به درمان آکنه، رطوبت رسانی به پوست، محافظت از پوست در برابر پرتو های خورشید، پیشگیری از سرطان پوست، کاهش قرمزی پوست، کاهش چین و چروک.

عوارض جانبی نیاسینامید

دارای عوارض احتمالی خفیف مانند سوزش، خارش، قرمزی و تحریک پوست می شود.
نیاسینامید ها برای استفاده در روز و شب بسیار مناسب است، برخلاف رتینول و ویتامین C پوست شما را حساس به نور نمی کند.

بنزویل پراکسید

عنصری بسیار تاثیر گذار به خصوص برای کسانی که پوست دارا جوش و آکنه دارند ولی به دلیل اینکه تا حدی باعث خشکی آکنه و پوست می شود بهتر است همراه با آن از مرطوب کننده استفاده کنید.
_از استفاده بنزویل پراکسید همراه با رتینول و مواد ضدآکنه دیگر استفاده نکنید زیرا یکدیگر را کاملا خنثی می کنند و اثر یکدیگر را از بین می برند.
عوارض احتمالی استفاده از بنزویل پراکسید: تحریک پوست، خشکی پوست، پوسته ریزی، قرمزی.

لایه بردار ها، AHA ،آلفا هیدروکسی اسید

لایه بردار ها به تقویت بافت و رنگ پوست کمک می کنند، اسیدهای سالیسیلیک، گلیکولیک و لاکتیک جزو لایه بردار ها هستند و استفاده از آن ها باعث خشکی پوست می شود و بهتر است بعد از استفاده از لایه بردار ها از آبرسان استفاده کنید.
_ استفاده هم زمان از لایه بردار با آبرسان و SPF بسیار مناسب است، زیرا بعد از استفاده پوست حساس و خشک می شود و با استفاده از SPF می توانید از پوست در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کنید و از آبرسان برای از بین بردن خشکی پوست استفاده کنید.
_استفاده از رتینول ها و لایه بردار ها باعث حساس شدن، تحریک و قرمزی پوست می شود و به هیج عنوان از این دو محصول در یک روز استفاده نکنید و همچنین دقت کنید استفاده از لایه بردار های فیزیکی و شیمیایی در یک روز باعث تحریک پوست می شود.

انواع آلفا هیدروکسی اسید:
اسید لاکتیک
گلیکولیک اسید
مالیک اسید
اسید سیتریک
تارتاریک اسید

مزایای استفاده از آلفا هیدروکسی اسید

لایه برداری پوست، کاهش و از بین بردن آکنه، بهبود بافت پوست، کاهش و از بین بردن علائم پیری، کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید.

روتین پوستی روزانه

مواد مراقبت از پوستی که باعث درخشان شدن پوست می شود:
روغن انار سرشار از اسید های چرب امگا 5 که به عمق پوست نفوذ می کند، چای سبز که می توانید آن را بنوشید یا برای مرطوب کردن آن را به پوست خود بزنید، چای سفید، ویتامین E، خیار، ویتامین C، هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید: یک ماده مراقبت از پوستی بسیار محبوب است که خاصیت آبرسانی بسیار بالایی دارد و پوست را صاف و درخشان می کند، بافت های پوست را روان می کند و رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کند و باعث لطافت و نرمی پوست می شود.

چگونه پوستی صاف و زیبا داشته باشیم؟ترتیب روتین پوستی درست

  • دوبار در روز و بعد از هربار تعریق پوست را بشوئید.
  • از دست زدن به صورت خودداری کنید.
  • همیشه صورت خود را مرطوب نگه دارید.
  • دائما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از محصولات ملایم استفاده کنید.
  • از استفاده آب گرم برای صورت خودداری کنید.
  • از پاک کننده های ملایم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *