تفاوت وگان و ضدخشونت علیه حیوانات

اگر با مفهوم تست حیوانی لوازم آرایش آشنا باشید، احتمالا واژه «ضدخشونت علیه حیوانات» و «وگان» به گوشتان خورده است. آیا تابحال به این فکر کرده‌اید که مفهوم این واژه‌ها چیست؟

vegan-cruelty-free-logo

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که واژه‌های «وگان» و «ضدخشونت علیه حیوانات» به یک معنی نیستند. یک تفاوت اساسی بین آنها  وجود دارد.

ضدخشونت علیه حیوانات یعنی چه؟

واژه «ضدخشونت علیه حیوانات» بر اساس FDA تعریف مشخصی ندارد. هرچند که کلمه‌ای انگلیسی است و می‌توان تعریف آن را در دیکشنری پیدا کرد. ضدخشونت علیه حیوانات یعنی: محصولات آرایشی یا تجاری که با روش‌هایی طراحی و ساخته شده‌اند که روی حیوانات آزمایش نمی‌شوند. (دیکشنری آکسفورد)

cruelty-free-beauty-products-وقتی از واژه «ضدخشونت علیه حیوانات» استفاده می‌کنیم، منظورمان این است که محصول مورد نظر روی حیوانات تست و آزمایش نشده است. توجه به این نکته خیلی مهم است که ممکن است «ضدخشونت علیه حیوانات» در مورد یک محصول خاص مورد استفاده قرار گیرد. این خود برند است که باید به مؤلفه‌های ضدخشونت علیه حیوانات پایبند باشد تا همه محصولاتی که تولید می‌کند نیز «ضدخشونت علیه حیوانات» محسوب شوند.

به این معنا که یک محصول نمی‌تواند ضدخشونت علیه حیوانات باشد، مگر اینکه برندی که آن را طراحی کرده نیز ضدخشونت علیه حیوانات باشد.

واژه «وگان» یک اسم است که معمولا به «فردی که هیچ فرآورده حیوانی را نمی‌خورد یا استفاده نمی‌کند» اطلاق می‌شود. اما در دنیای محصولات آرایشی، ما به دنبال معنی دوم این واژه هستیم که بعنوان صفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر محصولی وگان باشد، مواد به کار رفته در آن از مشتقات حیوانی که معمولا در محصولات آرایشی و مراقبتی به کار می‌روند، استفاده نشده است. بعنوان مثال می‌تواند به کارمین(رنگدانه‌ای که از برخی حیوانات به دست می‌آید)، عسل، موم و برخی از انواع گلیسیرین، هیالورونیک اسید و رتینول اشاره نمود. 

 

vegan-products

حتی اگر یک برند وگان نباشد، می‌توان یک محصول خاص از آن را بعنوان یک محصول وگان در نظر گرفت. برخی برندها به طور انحصاری به تولید محصولات وگان مشغول هستند که به آنها برندهای 100% وگان می‌گوییم.

ضدخشونت علیه حیوانات  و وگان

حالا می‌دانیم که:

  • یک محصول می‌تواند هم ضدخشونت علیه حیوانات و هم وگان باشد: یعنی روی حیوانات آزمایش نشده باشد و از فرآورده‌های حیوانی در تولید آن به کار گرفته نشده باشد.
  • ضدخشونت علیه حیوانات باشد اما وگان نباشد: روی حیوانات آزمایش نشده باشد، اما فرآورده‌های حیوانی در ترکیبات آن موجود باشد.
  • وگان باشد اما ضدخشونت علیه حیوانات نباشد: حاوی فرآورده‌های حیوانی نباشد اما روی حیوانات تست شده باشد.

cruelty-free-beauty-products--شاید تعجب‌برانگیز باشد که بدانید این واژه‌ها خیلی به هم مرتبط هستند. خیلی اوقات پیش می‌آید که محصولی یکی از این وِیژگی‌ها را داشته باشد اما دیگری را خیر.

 

همه محصولاتی که ضدخشونت علیه حیوانات هستند(یعنی تست حیوانی ندارند) محصولات وگان (محصولاتی که حاوی فرآورده‌های حیوانی نیستند) تولید نمی‌کنند.

برخی محصولات می‌توانند وگان باشند اما تست حیوانی داشته باشند.

در سایت فروشگاهی لیلیوم، می‌توانید تنوع وسیعی از محصولات ضدخشونت علیه حیوانات و وگان را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *