دئودورانت و ضد تعریق

بدن انسان از طریق دو نوع غده عرق تولید می کند: غدد عرق اکرین که بیشتر پوست را می پوشانند و عرق آبکی بدون بو تولید می کنند و غدد عرق آپوکرین در زیر بغل عرق “سنگین” روغنی تری تولید می کنند. نسبتی از پروتئین‌های زائد، اسیدهای چرب و کربوهیدرات‌ها که می‌توانند توسط باکتری‌ها متابولیزه شوند و ترکیباتی تولید کنند که باعث بوی بدن می‌شوند. انواع عرق انسان تا حد زیادی بی بو است تا زمانی که اجزای آلی آن توسط باکتری هایی که در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند تخمیر شوند.
زیر بغل انسان یکی از گرم ترین نواحی سطح بدن انسان است و غدد عرق به راحتی رطوبت حاوی کسری از مواد آلی را فراهم می کنند که وقتی دفع می شود، اثر خنک کنندگی حیاتی دارد. هنگامی که زیر بغل بزرگسالان با صابون pH قلیایی شسته می‌شود، پوست پوشش اسیدی محافظ خود را از دست می‌دهد، که pH پوست را بالا می‌برد و سد پوستی را مختل می‌کند. بسیاری از باکتری ها با محیط کمی قلیایی بدن انسان سازگار هستند، بنابراین می توانند در این محیط با pH بالا رشد کنند. این امر باعث می شود که پوست بیش از حد معمول در برابر کلونیزاسیون باکتریایی مستعد شود. باکتری‌های روی پوست از پروتئین‌های زائد و اسیدهای چرب موجود در عرق از غدد آپوکرین و سلول‌های مرده پوست و مو تغذیه می‌کنند و اسید ترانس، متیل و هگزنوئیک را در مواد زائد خود آزاد می‌کنند که علت اصلی بوی بدن است.

رول ضد تعریق

دئودورانت چیست

در ایالات متحده، دئودورانت ها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان مواد آرایشی طبقه بندی و تنظیم می شوند و برای از بین بردن بو طراحی شده اند. دئودورانت ها اغلب بر پایه الکل هستند. الکل در ابتدا تعریق را تحریک می کند اما ممکن است به طور موقت باکتری ها را نیز از بین ببرد. سایر مواد فعال در دئودورانت ها عبارتند از استئارات سدیم، کلرید سدیم و استئاریل الکل. دئودورانت ها را می توان با سایر ضد میکروبی های ماندگارتر مانند تریکلوزان که رشد باکتری ها را کند می کند فرموله کرد. دئودورانت‌ها ممکن است حاوی رایحه‌های عطری یا اسانس‌های طبیعی باشند که برای پوشاندن بوی تعریق طراحی شده‌اند. در گذشته، دئودورانت ها شامل مواد شیمیایی مانند اکسید روی، اسیدها، کلرید آمونیوم، بی کربنات سدیم و فرمالدئید بودند، اما برخی از این ترکیبات کثیف، تحریک کننده پوست و یا حتی سرطان زا بودند.
دئودورانت ماده ای است که برای جلوگیری یا پوشاندن بوی بدن که به دلیل تجزیه باکتریایی تعریق در زیر بغل به بدن اعمال می شود مورد مصرف قرار میگیرد .
اولین دئودورانت تجاری، مام، در اواخر قرن نوزدهم توسط مخترعی در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، به نام ادنا مورفی، معرفی و ثبت شد.
این شرکت کوچک توسط Bristol-Myers در سال 1931 خریداری شد و در اواخر دهه 1940، هلن بارنت دیسرنس یک اپلیکاتور زیر بغل را بر اساس قلم توپی تازه اختراع شده توسعه داد. در سال 1952، شرکت شروع به بازاریابی محصول تحت نام Ban Roll-On کرد. این محصول برای مدت کوتاهی از بازار ایالات متحده خارج شد اما بار دیگر در خرده فروشان در ایالات متحده با نام تجاری Ban در دسترس قرار گرفت.
بین سال های 1942 تا 1957، بازار دئودورانت ها 600 برابر افزایش یافت و به یک بازار 70 میلیون دلاری تبدیل شد. دئودورانت ها در ابتدا عمدتاً برای زنان به بازار عرضه می شدند، اما در سال 1957 بازار به کاربران مرد نیز گسترش یافت و تخمین ها حاکی از آن بود که 50 درصد مردان تا آن تاریخ از دئودورانت استفاده می کردند. محصول Ban Roll-On پیشتاز بازار در فروش بود.

چگونه از دئودورانت استفاده کنیم

دئودورانت برای چه مواردی استفاده می شود؟
دئودورانت ها بوی بدن را می پوشانند، معمولا با رایحه ها. ضد تعریق ها تعریق یا عرق را متوقف یا خشک می کنند. آنها این کار را با مسدود کردن موقت منافذی که عرق از آنجا می آید انجام می دهند.

تفاوت دئودورانت و عطر 
دئودورانت ها به جلوگیری از بوی بد بدن کمک می کنند و برخی از آنها حتی می توانند به توقف تعریق کمک کنند. عطرها به پوشاندن بوی بدن کمک می کنند اما نمی توانند از تعریق جلوگیری کنند. دئودورانت ها برای نواحی از بدن مانند زیر بغل که عرق می‌کند استفاده می شود. عطر ها باید روی نقاط نبض بدن مانند گردن، مچ دست اعمال شود.

دئودورانت ها به طور روزانه قابل استفاده هستند؟
کارشناسان می گویند که باید حداقل یک بار در روز از دئودورانت استفاده کنید. Surin-Lord می‌گوید که باید روزانه از دئودورانت‌ها مخصوصاً همراه با ضد تعریق استفاده کنید. اما اگر در وسط روز بیشتر عرق کنید یا ورزش کنید، ممکن است لازم باشد مجدد از آن استفاده کنید.

دئودورانت مرطوب است یا خشک؟
دئودورانت رولی احساس خیس بودن دارد، در حالی که دئودورانت استیکی کاربرد سفت تر و خشک تری دارد. محصولاتی که دارای برچسب دئودورانت ضد تعریق هستند به جلوگیری از تعریق و بوی بدن کمک می کند و به شما کمک می کند در طول روز خشک بمانید و بوی تازگی داشته باشید.

اگر استفاده از دئودورانت را متوقف کنم چه اتفاقی می افتد؟
هنگامی که استفاده از ضد تعریق را متوقف می کنید، رشد قابل توجهی در رشد باکتری های ایجاد کننده بو در ناحیه زیر بغل را تجربه خواهید کرد. همچنین ممکن است رطوبت بیشتری را احساس کنید زیرا بدن شما عرق می کند که این کاملا طبیعی است.

چرا دئودورانت ها باعث تیرگی زیر بغل می شوند؟
برخی از ترکیبات موجود در دئودورانت ها مانند پارابن، الکل و عطرها می توانند پوست را تحریک کرده و باعث التهاب شوند که به مرور زمان منجر به ضخیم شدن و تیره شدن پوست می شود.

ضد تعریق چیست ?

ضد تعریق یک محصول مراقبت از پوست است که به کاهش تعریق زیر بغل کمک می کند. این را نباید با دئودورانت اشتباه گرفت، که فقط برای مبارزه با بوی بد وجود دارد. ضد تعریق ها با مسدود کردن منافذ لایه بیرونی پوست، میزان عرق مجاز به سطح را کاهش می دهند.ضد تعریق مبتنی بر متنامین برای درمان تعریق بیش از حد در ایالات متحده شناخته می شود، ضد تعریق ها توسط FDA به عنوان دارو طبقه‌بندی و شناخته می‌شوند.
ضد تعریق ها تلاش می کنند تعریق را متوقف کرده یا به میزان قابل توجهی کاهش دهند و در نتیجه آب و هوای مرطوبی را که در آن باکتری ها رشد می کنند، کاهش دهند. کلرید آلومینیوم، کلروهیدرات آلومینیوم و ترکیبات آلومینیوم-زیرکونیوم، به ویژه آلومینیوم زیرکونیوم تتراکلروهیدرکس گلی و آلومینیوم زیرکونیوم تری کلروهیدرکس گلی، اغلب در ضد تعریق ها استفاده می شوند.
کلروهیدرات آلومینیوم و تتراکلروهیدرات آلومینیوم زیرکونیوم گلای رایج ترین مواد فعال در ضد تعریق های تجاری هستند. کمپلکس های مبتنی بر آلومینیوم با الکترولیت های عرق واکنش می دهند تا یک پلاگ ژل در مجرای غده عرق ایجاد کنند. پلاگ ها از دفع مایع غده جلوگیری می کنند و به مرور زمان با ریزش طبیعی پوست از بین می روند. نمک‌های فلزی به روش دیگری برای جلوگیری از رسیدن عرق به سطح پوست عمل می‌کنند. متنامین به صورت کرم یا اسپری در درمان تعریق زیاد و بوی بد ناشی از آن موثر است. ضد تعریق ها معمولاً بهتر است قبل از خواب استفاده شوند.

 اسپری ضد تعریق چیست

آیا ضد تعریق بهتر از دئودورانت است؟
دئودورانت بوی ناشی از تعریق را کنترل می کند، اما ضد تعریق غدد عرق شما را مسدود می کند. اگر می خواهید بوی تازگی داشته باشید و بو را محدود کنید، باید از دئودورانت استفاده کنید. اگر می خواهید رطوبت زیر بغل و تعریق بیش از حد را کاهش دهید، باید از ضد تعریق استفاده کنید.
استفاده از ضد تعریق خوب است؟
اگر زیاد عرق می کنید، ضد تعریق ها می توانند گزینه خوبی برای شما باشند. آنها فقط در موارد خاصی توصیه نمی شوند، ضد تعریق ها حاوی مقادیر کمی آلومینیوم هستند و می توانند به افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته آسیب بزنند یا مشکلات بالقوه ایجاد کنند.

تفاوت دئودورانت با ضد تعریق

دئودورانت بو را کنترل می کند، در حالی که ضد تعریق، عرق را کنترل می کند. وقتی به عرق فکر می کنید، احتمالاً ترکیبی از لکه های تی شرت و بوهای عجیب و غریب است. اما عرق در واقع بی بو است،دکتر بهانوسالی توضیح می دهد: عرق به خودی خود بویی ندارد. این بو به دلیل متابولیزه شدن سلول های مرده پوست و نمک های موجود در عرق توسط باکتری ها ایجاد می شود. وقتی صحبت از بو و عرق می شود، بیشتر مردم می خواهند هر دو را تحت کنترل داشته باشند، به همین دلیل است که به سراغ محصولی می روند که هم دئودورانت و هم ضد تعریق باشد. دکتر بهانوسالی توضیح می دهد: دئودورانت ها برای پوشاندن بوهای مرتبط با تعریق عمل می کنند. در حالی که ضد تعریق ها باعث کاهش میزان عرق تولید شده می شوند. وقتی عرق کمتری تولید می شود، فرصت کمتری برای متابولیسم باکتری ها و ایجاد بو وجود دارد.
اکنون که می دانید دئودورانت و ضد تعریق چه کاری انجام می دهند، وقت آن است که تصمیم بگیرید کدام یک برای سبک زندگی و بدن شما بهتر است. ضد تعریق ها مؤثرتر هستند. با این حال، همه اثرات موقتی دارند.
اغلب اوقات ممکن است متوجه شوید که حتی با استفاده از یکی یا هر دو، باز هم می توانید عرق و بو را تجربه کنید. در این صورت به این نکات توجه کنید:
زیر بغل خود را بشویید:
از یک صابون آنتی باکتریال استفاده کنید و هر روز زیر بغل خود را بشویید. این می تواند به کشتن باکتری های روی پوست شما که مسئول ایجاد بو هستند کمک کند.
زیر بغل خود را اصلاح کنید:
وقتی زیر بغل شما بدون مو باشد، عرق می تواند سریعتر تبخیر شود و به باکتری ها زمان کمتری برای تجزیه آن می دهد.
الیاف طبیعی بپوشید:
انتخاب لباس شما مهم است. پشم، ابریشم و پنبه می توانند به پوست شما اجازه تنفس دهند و به تبخیر سریع عرق کمک کنند.
لباس های کثیف را عوض کنید:
این امر به خودی خود توضیحی به نظر می رسد، اما اگر لباس های شما کثیف یا عرق کرده است، بهتر است در اسرع وقت لباس های خود را عوض کنید.

خرید دئودورانت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *