روتین پوستی روزانه

هر فرد برای داشتن پوستی بهتر و جلوگیری از خراب شدن سریع پوست باید از محصولاتی متناسب با نوع پوست خود در روز و شب استفاده کند، شما وقتی که می خواهید روتین مراقبت از پوست را شروع کنید ممکن است سوالاتی از جمله: چند محصول مراقبت از پوست باید استفاده کنید؟ کدام یک برای پوست شما مناسب است؟ به چه ترتیبی باید این محصولات را اعمال کنید؟ و حتی محصولات چه کاری انجام می دهند؟ برای شما پیش بیاید که ما در این مقاله به شما کمک می کنیم که بفهمید  از کجا شروع کنید و چه چیزی در روتین روزانه برای بهتر شدت پوست شما موثر است.

مراحل انجام روتین پوستی روزانه

به گفته اشلی ماگوورن، پزشک متخصص پوست برای به دست آوردن بیشترین سود از روتین روزانه مراقبت از پوست، صرف نظر از نوع پوست شما، باید با سه مرحله ساده شروع کنید:
پاک کردن پوست
استفاده از محصولات درمانی
مرطوب کردن پوست

 روتین پوستی روزانه چیست

می دانید که پاکسازی به معنای شستن صورت و مرطوب کردن به معنای آبرسانی به پوست است،اما درمان چه چیزی را شامل می شود؟ خوب، هدف هر روتین مراقبت از پوست، علاوه بر حفظ پوست شما در بهترین حالت ، هدف قرار دادن مناطق مشکل دار است دکتر ماگوورن توضیح می‌دهد که درمان به معنای ترکیب سرم‌ها یا کرم‌های مملو از مواد مفید برای مراقبت از پوست مانند ویتامین C، رتینول، آلفا هیدروکسی اسیدها و غیره است، بسته به نوع پوست شما و نتایجی که می‌خواهید ببینید. افزودن یک مرحله میانی بین اجزای پاک کننده و مرطوب کننده بسیار مهم است،این می تواند در طول زمان و در سلامت، ظاهر و پیری پوست شما تفاوت زیادی ایجاد کند.

ترتیب روتین پوستی روزانه

_پاک کننده پوست صورت
پاکسازی صورت باید اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست باشد، زیرا ناخالصی ها و چربی اضافی را که می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و پوست را کدر می کند پاک کند. اما باید از پاک کننده های ملایم استفاده کرد، بسیاری از افراد بیش از حد یا اغلب با پاک‌کننده‌های خیلی خشن پاک‌سازی می‌کنند، که در واقع سد محافظ پوست شما را از بین می‌برد.
اگر پوست خشک یا حساسی دارید، سعی کنید فقط در شب بشویید و صبح صورت خود را با آب بشویید. بهترین فرمول ها به آرامی پوست شما را بدون از بین بردن روغن های سالم پاک می کنند. دکتر ویتنی بوو، متخصص پوست می‌گوید: «یک پاک‌کننده خوب بدون سولفات و صابون برای صورت دارای pH متعادل و ملایم است تا آلودگی پوست را بدون آسیب به پوست حفظ کند».
بهترین پاک کننده صورت بسته به نوع پوستتان:
پوست چرب: یک فوم یا ژل پاک کننده به اندازه کافی کثیفی و چربی اضافی را از پوست شما پاک می کند. موادی مانند نیاسینامید و اسید سالیسیلیک می توانند به تنظیم و حذف چربی اضافی پوست شما کمک کنند.
پوست مستعد آکنه: یک شوینده کف ملایم با مواد ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید یا گوگرد بهترین گزینه برای شماست.
پوست خشک: از کرم با ترکیبات آبرسان مانند سرامیدها، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و روغن های گیاهی استفاده کنید.
پوست حساس: میسلار واتر را امتحان کنید، یک پاک‌کننده فوق‌العاده ملایم که شامل ذرات ریز به نام میسل است که ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد و بدون اینکه در این فرآیند پوست شما را خشک کند، آنها را از بین می‌برد.روتین پوستی روزانه برای پوست چرب
_تونر پوستی
تونرها یک مایع مراقبت از پوست مبتنی بر آب هستند که پس از پاکسازی صورت با انگشتان، پنبه یا پارچه و قبل از استفاده از سایر درمان های مراقبت از پوست مانند سرم ها و مرطوب کننده ها، روی پوست خشک اعمال می شود. یک تونر خوب می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که پوست شما کاملاً تمیز و بدون جرم است.
شما نیازی به تونر ندارید، اما کشیدن یک تونر می تواند راهی عالی برای طراوت پوست، از بین بردن هر گونه مواد باقی مانده و متعادل کردن pH باشد. و اگر به دنبال مزایای بیشتری برای پاکسازی و روشن‌کننده پوست هستید، تونرهای امروزی بسیار پیشرفته‌تر از فرمول‌های خشک‌کننده مبتنی بر الکل در گذشته هستند که دارای مزایای تقویت‌کننده پوست هستند و می‌توانند پوست شما را درخشان کنند.
بهترین تونر بسته به نوع پوستتان:
اگر پوست مستعد آکنه دارید، به دنبال تونر حاوی اسیدهای هیدروکسی، از جمله اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک باشید که باعث افزایش گردش سلولی می شود.
برای پوست های خشک یا حساس، به دنبال یک تونر آبرسان باشید که بدون الکل خشک و با موادی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک برای تسکین آن ساخته شده است.
برای پوست مختلط، به دنبال لایه‌بردارهای ملایم، تقویت‌کننده‌های آبرسانی و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و چای سبز باشید که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از آسیب‌های پوستی جلوگیری کنند.
برای پوست های چرب، به دنبال مواد قابض مانند الکل ها باشید که منافذ را سفت می کنند.
_سرم پوست صورت

سرم پوست چیست

یک سرم متناسب با مشکل های پوست شما می‌تواند هم درمان و هم محافظت کند، و مقادیر متمرکزی از مواد قوی را ارائه می‌کند و تعدادی از مشکلات پوست، از چین و چروک گرفته تا لکه‌های تیره را برطرف کند. اگر نگرانی‌های متعددی دارید، می‌توانید از چندین فرمول سرم مختلف استفاده کنید. اما باید برچسب ها را با دقت بخوانید، زیرا برخی از سرم ها بهتر است در صبح استفاده شوند، در حالی که برخی دیگر برای شب ایده آل هستند.
یک سرم که همه می توانند از آن استفاده کنند سرم آنتی اکسیدانی که از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و علائم پیری را در طول زمان کاهش می دهد. و سرم آنتی اکسیدانی استاندارد  ویتامین C است. همه باید از ویتامین C استفاده کنند، صرف نظر از سن. این کمک می‌کند تا بسیاری از آسیب‌های پوستی که از آفتاب و آلودگی وارد می‌شود، معکوس شود. جنیفر دیوید، متخصص پوست در فیلادلفیا  می‌گوید: برای پوست‌های تیره‌تر، پرپیگمانتاسیون می‌تواند یک مشکل رایج باشد و استفاده از سرم ویتامین C در صبح نیز می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره کمک کند. علاوه بر سرم های آنتی اکسیدان، می توانید سرم های ضد پیری را برای رفع چین و چروک، خطوط ریز و موارد دیگر امتحان کنید.
سرم های اسید هیالورونیک برای جذب رطوبت به داخل پوست، مبارزه با خشکی و تیرگی و همچنین حجیم شدن پوست.
نیاسینامید، نوعی ویتامین B3 است که رنگ پوست را روشن و یکدست می کند، تولید کلاژن را افزایش می دهد و التهاب را آرام می کند.
رتینوئیدها برای تحریک گردش سلولی برای افزایش تولید کلاژن، کاهش چین و چروک و هایپرپیگمانتاسیون (بهتر است در شب استفاده شود)
پپتیدهای ساخته شده از اسیدهای آمینه، بلوک های سازنده کلاژن هستند و می توانند تولید آن را افزایش داده و خطوط صاف و استحکام پوست را افزایش دهند.
_كرم زير چشم
کرم‌های دور چشم با کرم‌های صورت متفاوت هستند، زیرا به‌طور خاص برای ناحیه ظریف دور چشم، که سریع‌تر از بقیه قسمت‌های صورت شما پیر می‌شوند، فرموله شده‌اند و در دسته درمان قرار می‌گیرند. اگر نگران خطوط ریز، چین و چروک، عدم استحکام، حلقه های تیره یا کیسه های زیر چشم هستید، از یک کرم دور چشم استفاه کنید.
برای هدف قرار دادن سیاهی دور چشم، به دنبال نیاسینامید یا ویتامین C باشید.
برای پف‌کردگی، از فرمول حاوی کافئین استفاده کنید.
برای چین و چروک و افتادگی، به دنبال فرمول های حاوی پپتید و رتینول باشید.
ویتامین K می‌تواند به سیاهی حلقه‌های زیر چشم و اسید هیالورونیک با هیدراتاسیون کمک کند.
_کرم مرطوب کننده
در مرحله بعدی مرطوب کننده های صورت هستند که پوست شما را نرم و هیدراته نگه می دارند و به تقویت سد آن کمک می کنند. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، در طول روز از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تری مانند لوسیون یا ژل استفاده کنید که به سرعت پوست را مرطوب می کند. اگر پوست شما خشک‌تر است، از فرمول غلیظ‌تری مانند کرم استفاده کنید. در هر صورت، متخصصان پوست مرطوب کننده ها را برای انواع پوست در تمام طول سال توصیه می کنند، زیرا آبرسانی برای حفظ جوانی و سلامت پوست بسیار مهم است.
پوست خشک: یک کرم غنی مملو از نرم کننده ها، مرطوب کننده ها، سرامیدها و انسدادها کلید رفع خشکی است.
پوست چرب یا مستعد آکنه: از لوسیون های سبک یا فرمول های مبتنی بر ژل با برچسب “غیر کومدوژنیک” یا “بدون روغن” استفاده کنید.
پوست حساس: به دنبال فرمول هایی باشید که ضد حساسیت و عاری از محرک های بالقوه مانند عطر و الکل باشند.

 مرطوب کننده برای پوست خشک

_کرم ضد افتاب
کرم ضد آفتاب برای هر نوع پوست و سن، مهم ترین مرحله در هر روتین مراقبت از پوست است.اگر از ضد آفتاب استفاده نمی کنید، ممکن است هیچ یک از مراحل دیگر را انجام ندهید. خورشید اولین دلیل پیری زودرس پوست است و این آسیب تنها جنبه آرایشی ندارد، مهم نیست که چه رنگ پوستی دارید. افراد با هر رنگ پوستی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند.
30 دقیقه قبل از اینکه به بیرون بروید، یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را به عنوان آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست صبحگاهی خود، از جمله روی گردن و پشت دستانتان بزنید. اگر می خواهید مراحل روتین خود را به حداقل برسانید تا کارها آسان تر شود، می توانید به جای استفاده از مرطوب کننده و SPF جداگانه، از یک مرطوب کننده روزانه با SPF استفاده کنید.
دو نوع فرمول ضد آفتاب وجود دارد:
ضد آفتاب های شیمیایی از مواد شیمیایی مانند آووبنزون ​​و هوموسالات ساخته می شوند که اشعه ماوراء بنفش را که در تماس با پوست قرار می گیرد جذب می کنند.
ضد آفتاب های فیزیکی (معروف به ضد آفتاب های معدنی) حاوی مواد معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند که نور UV را از پوست منعکس می کنند.
برخی از فرمول های SPF شامل مواد شیمیایی و فیزیکی هستند.
اگر پوست حساسی دارید، متخصصان پوست به طور کلی ضد آفتاب های معدنی و خالص اکسید روی را برای پوست های حساس توصیه می کنند.
کسانی که پوست چرب دارند، به دنبال فرمول های ژل غیر کومدون زا و بدون چربی باشید.
اگر پوست خشکی دارید، از اسپری یا ژل ضد آفتاب با الکل خودداری کنید.

چرا از ضد افتاب استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *