شی باتر چیست؟


کره شی یا همان شی باتر اصل نوعی چربی است که عصاره میوه درخت شی است. این ماده در هوای گرم حالت جامد داشته و به رنگ سفید یا عاجی است. درخت شی یک درخت بومی غرب آفریقاست و هنوز هم قسمت عمده کره شیا از این ناحیه تهیه می‌شود. کره شی برای سالها بعنوان یک ماده آرایشی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ماده غنی شده از ویتامین و اسید چرب است و برای نرم کردن پوست بسیار ماده مفیدی است. اگر دوست دارید بیشتر درباره خواص کره شی باتر بدانید با ما همراه باشید.

  1. مناسب برای انواع پوست

کره درخت شی یکی از انواع مغزیجات محسوب می‌شود اما برخلاف بسیاری از مغزها میزان پروتئین آن خیلی کم است و به همین دلیل باعث ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌شود. در حقیقت تابحال هیچ مدرکی برای حساسیت‌زا بودن این ماده وجود ندارد. همچنین هیچ ماده شیمیایی حساسیت‌زایی در خود ندارد که باعث خشکی پوست شود. بعلاوه به منافذ هم نمی‌چسبد. می‌توان گفت که شی باتر  اصل برای هر نوع پوستی قابل استفاده است.

  1. خاصیت مرطوب کنندگی

عموما این ماده به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی خود، موارد استفاده زیادی دارد. خاصیت مرطوب کنندگی بالای کره شیا به دلیل وجود میزان زیاد اسیدهای چرب در آن است. در صورتی که این ماده به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد، به سرعت به پوست جذب می‌شود. این ماده با ذخیره چربی مفید پوست، به سرعت پوست را آبرسانی می‌کند. این ماده بین پوست و محیط بیرون مانعی ایجاد می‌کند و با حفظ رطوبت پوست، ریسک خشکی بیش از حد پوست را کاهش می‌دهد.

shea-butter3

  1. پوست را چرب نمی‌کند

کره شی باتر حاوی مقادیر زیادی لینولئیک اسید و اولئیک اسید است. این دو نوع اسید در کنار یکدیگر به خوبی همدیگر را متعادل می‌کنند. این یعنی شی باتر به راحتی به پوست جذب شده و پس از استفاده پوستتان به هیچ وجه چرب نمی‌شود.

 

  1. خاصیت ضدعفونی کنندگی

روغن کره شی حاوی ماده‌ای است که در صورت استفاده روی پوست، به سلول‌های عفونی دستور توقف یا کاهش عملکردشان را می‌دهد. در این صورت حساسیت‌هایی که توسط عوامل محیطی مثل هوای خشک و سایر شرایط پوستی ایجاد می‌شوند تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند.

  1. خاصیت آنتی اکسیدانی

کره شیا حاوی مقداری زیادی ویتامین A و E بوده که به این معناست  که می‌تواند کمک کند تا فعالیت آنتی اکسیدان‌های بدن افزایش پیدا کند. آنتی اکسیدان‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ضدپیری هستند و از سلول‌های پوستی در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت کرده و اجازه نمی‌دهند تا خسته و پیر به نظر برسند.

  1. خاصیت آنتی باکتریال

در مطالعاتی که در سال 2012 انجام شد، مشاهده شد که در بدن حیوانات مقداری از عصاره کره شیا ممکن است به شکل قابل ملاحظه‌ای منجر به فعالیت بیشتر سلول‌های ضدمیکروبی شود. با اینکه نیاز است که تحقیقات بیشتری انجام شود، اما می‌توان گفت که این ماده در بدن انسان هم خاصیت آنتی باکتریال دارد و به همین دلیل، استفاده موضعی آن، باعث کاهش باکتری‌های تولید جوش و آکنه روی پوست می‌شود.

  1. خاصیت ضدقارچی

روغن درخت شی، بعنوان موادی قدرتمند برای مبازره با عفونت‌های ناشی از قارچ شناخته می‌شوند. در حالی که ممکن است شی باتر قادر به ترمیم هر نوع عفونت قارچی باشد، اما می‌دانیم که برخی هاگ یا دانه‌هایی که باعث ایجاد قارچ می‌شوند را می‌کشد.

shea-butter2

  1. کمک به جلوگیری از ایجاد آکنه

کره شی باتر اسیدهای چرب متنوعی در خود دارد. این فرمولاسیون و ترکیبات منحصربفرد کمک می‌کند تا پوست شما از شر هر نوع چربی اضافی خلاص شود. همچنین این ماده به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و بنابراین پوست احساس خشکی نیز نخواهد کرد. نتیجه حفظ تعادل چربی در پوست، توقف ایجاد جوش و آکنه خواهد بود.

  1. کمک به افزایش تولید کلاژن

شی باتر اصل حاوی ترترپنس است. این ماده شیمیایی که به طور طبیعی ساخته می‌شود، عملکرد موادی که کلاژن را از بین می‌برند، مختل می‌کند. در نتیجه ظاهر خطوط عمیق کمتر شده و پوست جوان و شاداب‌تر می‌شود.

  1. کمک به تولید سلول‌های جدید

خاصیت مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی روغن درخت شی با کمک هم باعث می‌شوند که پوست سلول‌های جدیدی ایجاد کند. بدن به طور مداوم در حال تولید سلول‌های جدید و خلاص شدن از شر سلول‌های مرده است. به طور متوسط هر فردی 30000 تا 40000 سلول را در طول روز از دست می‌دهد. سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌نشینند و سلول‌های جدید در سطوح پایین‌تر به وجود می‌آیند. با تنظیم رطوبت روی سطح پوست، شما با داشتن سلول‌های تازه‌تر روی سطح پوست، سلول‌های مرده کمتری خواهید داشت.

شی باتر اصل فواید بسیاری دارد که در قسمت بالا به برخی از آنها اشاره شد و باز هم می‌توان موارد دیگری به آن اضافه کرد. از جمله کاهش استرچ مارکها و کاهش ظاهر خطوط عمیق و چین و چروک‌ها. همچنین از پوست در برابر آفتاب سوختگی و اشعه‌های خطرناک خورشید محافظت کرده و در صورتی که پوست زخم باشد یا دچار گزیدگی حشرات شده باشد، به تسکین و ترمیم آن کمک زیادی خواهد کرد. روغن درخت شی اخیرا در بسیاری از محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی مورد استفاده قرار گرفته و فواید بیشمار آن، به پوست لطافت و جذابیت زیادی می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *