زیرساز آرایش چیست؟

پرایمر یا زیرساز آرایش چیست؟

کرم یا لوسیونی است که قبل از محصول آرایشی دیگری استفاده می ­شود تا پوشش ­دهی را بهبود بخشد و زمان ماندگاری این محصول روی صورت را افزایش ­دهد.

انواع مختلف کرم زیرساز آرایشی وجود دارد مثل پرایمر کرم پودر، پرایمر پلک، پرایمر لب و پرایمر ریمل. زیر ساز آرایش صورت شامل دسته بندی های زیر می شود:

زیرساز آرایشی

زیرساز کرم پودر

پرایمر کرم پودر ممکن است فقط مثل مرطوب­ کننده عمل کند یا روغن را با اسید سالیسیلیک جذب کند. گاهی به کم چرب کردن و مات­ تر به نظر رسیدن کمک می کند. پرایمر به صاف بودن و یکنواخت بودن کرم­ پودر کمک می­ کند و ماندگاری آن را افزایش می­ دهد. برخی از این پرایمرها شامل آنتی اکسیدان هایی مثل A ، C ، E یا سایر موادی چون عصاره دانه انگور و عصاره چای سبز هستند. پرایمرهای کرم پودری بر پایه آب یا سیلیکون هستند. ممکن است این پرایمرها شامل سیکلومتیکون یا دایمتیکون باشند.
برخی پرایمرها حاوی مواد نگهدارنده، چربی و رایحه نیستند.  برخی هم عامل محافظت از آفتاب (SPF) را در خود دارند. برخی دیگر هم با کمی رنگ سایه تن رنگی پوست را بهبود بخشیده و متعادل می ­کنند. سایر پرایمرها، پایانی صدف­ گونه به چهره می­ دهند تا نور را بیشتر منعکس کند.

زیرساز پلک

پرایمرهای پلک و سایه چشم شبیه به هم هستند، اما اختصاصاً برای استفاده دور چشم ساخته شده ­اند. ممکن است پرایمرپلک، رنگ پلک یا قسمت بالایی چشم را متعادل کند، چرب بودن آن قسمت را کاهش دهد، درخشش آن را افزایش دهد و یا برعکس آن را مات­ تر کند. پرایمرهای پلک به استعمال روان­ترِ سایه چشم کمک می­ کنند و از انباشته شدن آن در چین و چروک­های پلک جلوگیری می ­کنند و ماندگاری آن را بهبود می­ بخشند.

زیرساز سایه چشم

پرایمرهای سایه چشم برای پلک و قسمت پایینی چشم پیش از استفاده از سایه چشم به کار می ­روند. این پرایمرها به بهبود تن رنگی پلک­ها کمک کرده، رگه ­های پلک را پنهان می­ کنند، پوست پلک را یک دست می ­کند و به استفاده از سایه چشم کمک می ­کند. رنگ سایه ابرو را پررنگ کرده و با کاهش چربی پلک­ها از درخشش یا چین افتادن آنها جلوگیری می ­کند. حتی در برگه دستورالعمل برخی سایه چشم ­ها، توصیه شده که روی پرایمر سایه چشم مصرف شوند. بین زمانی که از پرایمر چشم استفاده می ­شود و زمانی که از آن روی پوست خالی استفاده می­ شود، تفاوت زیادی وجود دارد.
تأثیر پرایمرهای سایه چشم­ محدود به سایه چشم نیست. می­توان از آنها برای پایه سایه چشم و خط چشم ­ها نیز استفاده کرد.

گاهی اوقات پرایمرهای ریمل بدون رنگ هستد. پیش از استفاده از ریمل،­معمولاً پرایمرها مژه ­ها را ضخیم­تر و بلندتر نشان می­دهند برای اینکه در پایان آرایش کامل­تر به نظر برسد. همچنین نمی­ گذارد ریمل تیره شده و یا پوسته پوسته شود. برخی افراد معتقد هستند که برای سلامت مژه­ ها نیز مفید است.

هدف از پرایمرهای لب صاف­تر کردن لب­ها و کمک به استفاده بهتر از رژلب و برق لب است، هرچند توصیه می شود که پیش از استفاده از آن، لایه­ برداری انجام شود. همچنین از این پرایمرها برای افزایش ماندگاری رنگ لب و جلوگیری از پوسته شدن لب­ها و قرمز شدن اطراف لب و بخصوص جلوگیری از سرخ شدن خطوط دور لب­ها استفاده می­شود.

آیا می­توان پرایمر را با کرم ­پودر ترکیب کرد؟

اسپری­ها می­توانند آب­رسانی کنند و صورت را صاف کنند، در حالی که پرایمرهای کرم پودر مایع، می­توانند بافت پوست را ملایم­تر نشان دهند و بین آرایشتان و پوستتان خط فاصلی ایجاد کنند تا کرم­ پودرتان بی­ نقص به نظر برسد. اما اگر پوست کاملا مات یا مرطوبی ندارید، می­ توانید دو یا چند پرایمر را با هم مخلوط کنید تا به یک ترکیب کامل برسید.

برای خرید زیرساز آرایشی به فروشگاه لیلیوم مراجعه نمائید. لینک انواع پرایمر در زیر آورده شده است.

لینکهای مرتبط با این مقاله:

انواع پرایمر
زیرساز آرایش مک
زیر ساز آرایش درماکول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *