پسماند لوازم آرایشی

بر هیچکس پوشیده نیست که صنعت زیبایی با پسماندهایی که از محصولات زیبایی به جا می‌ماند کمی مشکل‌ساز است. بسته‌بندی نقش مهمی در جذابیت یک محصول آرایشی دارد، اما گاهی زیباترین محصولات آرایشی قابل بازیافت نیستند. پیش‌بینی می‌شود که 95% از بسته‌بندی‌های آرایشی بعد از یک بار استفاده دور ریخته شوند. فقط 14% از آنها به مراکز بازیافت زباله منتقل می‌شوند.

sustanability-in-the-beauty-industryبعلاوه محصولاتی که ما می‌شناسیم و دوست داریم، در بسته‌بندی‌های خود از موادی استفاده می‌کنند که عمل بازیافت را سخت‌تر می‌کند. خوشبختانه برندها و مؤسسات اجتماعی در راستای کاهش زباله و آسان شدن بازیافت، گام‌های مهمی برداشته‌اند. هم‌اکنون برخی از برندها از مواد 100% بازیافت‌پذیر در بسته‌بندی‌های خود استفاده می‌کنند. البته برای ابزاری مثل مسواک هم جایگزین‌های قابل بازیافت ارائه می‌شود.

حرکت به سمت صنعت زیبایی پایدارتر

terracycleاگر تابحال در مورد تراسایکل چیزی نشنیده‌اید، باید بگوییم که یکی از مؤسسات اجتماعی هستند. تمرکز این گروه روی از بین بردن زباله‌های صنعت زیبایی است. آنها دریافته‌اند که تقریبا همه چیز را می‌توان بازیافت کرده و دوباره استفاده نمود. آنها در حال کار با برندهایی از سرتاسر جهان هستند تا نگرش آنها را به بسته‌بندی تغییر دهند.

خبرهای بهتری هم هست. اینکه آنها با برندهای محبوب ضدخشونت علیه حیوانات در سراسر دنیا نیز همکاری می‌کنند.

نحوه بازیافت لوازم آرایشی

در این قسمت به این موضوع اشاره می‌کنیم که کدام یک از لوازم آرایشی را می‌توان بازیافت کرد. و اینکه چطور می‌توان بعد از اینکه کارمان با آنها تمام شد، بسته‌بندی آنها را بازیافت نمود.

  • اسپری‌ها: اسپری‌ها باید کاملا خالی شوند و درب و نوکشان از آنها جدا شوند. اما بسیاری از سرویس‌های بازیافتی چنین چیزهایی را نیز تحویل می‌گیرند. فقط تلاش نکنید که آنها را سوراخ کنید، صافشان کنید و یا خرابشان کنید. ممکن است این کار خطرناک باشد و این به خاطر فشار داخل بطری است.
  • بسته‌بندی کارتنی: بسته‌بندی‌های کارتنی را معمولا می‌توان به همراه وسایل دیگر بازیافت کرد، فقط باید بخش‌های پلاستیکی، فویلی یا فلزی آنها را جدا کرد و سپس به چرخه بازیافت سپردشان.
  • پدهای پنبه‌ای: پدها و گوش‌ پاک‌کن‌های پنبه‌ای معمولا از مقواها مشتق می‌شوند. این مواد به راحتی با زباله‌های آشپزخانه قابل کمپوست شدن هستند و  بازیافت نمی‌شوند. به جای گوش‌پاک‌کن‌های پلاستیکی، از محصولات پایدار دیگر استفاده نمایید.
  • وسایل الکتریکی: اگر این وسایل هنوز هم کار می‌کنند می‌توانید آنها را به دوستتان یا اعضای خانواده بدهید و یا به خیریه‌ها اهدا کنید. اما اگر خراب شده باشند، احتمالا می‌توانید آنها را بازیافت کنید. فقط به خاطر داشته باشید که به جایگاه‌های ویژه بازیافت تحویل دهید (با آنها چک کنید). اگر هنوز هم آن ابزار را دوست دارید چرا نباید برای تعمیر آن تلاش کنید. این کار معمولا از خرید محصول جدید به صرفه‌تر است.
  • بطری‌ها یا ظرف‌های شیشه‌ای: ابتدا آنها را خوب و تمیز بشویید. درب آنها را بگذارید و سپس در قسمت بازیافت شیشه قرار دهید. مطمئن شوید که هرگونه پمپ یا اپلیکاتوری را از آنها جدا کرده‌اید. متأسفانه نمی‌توانید ظرف‌های لاک ناخن را بازیافت کنید و این به دلیل طبیعت خود محصول است.
  • لوازم آرایشی: لوازم آرایشی بسته‌بندی‌های بسیار متنوع و سختی دارند. اکثر بسته‌بندی‌ها به صورتی هستند که به راحتی و از خانه بازیافت نمی‌شوند. اما در برخی داروخانه‌ها بخشی وجود دارد که می‌توانید بسته‌بندی محصولات آرایشی قدیمی را در آن بیندازید. سپس این لوازم با پلیمر دسته‌بندی شده  و تبدیل به گلوله‌های پلاستیکی می‌شوند. در نهایت هم ممکن است توسط سازندگان محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

RECYCLING-BEAUTY-PRODUCTSاز طرفی برخی برندها هم مثل Lush به شما این امکان را می‌دهند که بسته‌بندی محصول را با محصول جدید تبادل کنید. ویا اینکه آنها را مجددا پر کنید. بسته‌ها، پالت‌ها، مدادها، محصولات آرایش لب و بطری‌ها و تیوب‌های پلاستیکی را می‌توان به این روش بازیافت نمود. فقط با استفاده از آب گرم، صابون، اسفنج یا براش آنها را تمیز کنید و سپس بازیافتشان کنید.

  • براش‌های آرایشی: این نوع محصولات به راحتی قابل بازیافت نیستند چرا که از مواد ترکیبی ساخته شده‌اند. در عوض سعی کنید که در صورت امکان از آنها برای کارهای دیگر استفاده نمایید یا در خانه آنها را بازیافت نمایید. می‌توانید از آنها برای طراحی ناخن و نقاشی استفاده نمایید. البته ابتدا مطمئن شوید که آنها را کاملا تمیز کرده‌اید.
  • بطری‌، تیوب و محفظه‌های پلاستیکی: برچسب و درب محصول را روی آن بگذارید تا مرکز بازیافت بتواند تشخیص دهد که این محصول چه نوع پلاستیکی است و از چه موادی در تولید آن استفاده شده است. محفظه را با آب گرم و صابون کاملا تمیز کنید. سپس بطری را قبل از اینکه به سیستم بازیافت تحویل دهید، آن را حسابی فشار دهید تا کاملا تمیز شود.

حرکت به سمت پایداری بیشتر در صنعت زیبایی و مراقبت شخصی بسیار جذاب است و همه دوست دارند که چنین چیزی را ببینند. این روزها بیش از هر زمان دیگری، داشتن روتین شخصی با انتخاب‌های اخلاقی‌ آسان‌تر است. بسیاری از این محصولات با بسته‌بندی‌های قابل بازیافت را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی لیلیوم نیز پیدا کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *