چرا باید ضدآفتاب بزنیم

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟ اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری پوست را افزایش دهد، بسیاری از کرم های ضدآفتاب ایمن و موثر در دسترس هستند و استفاده صحیح از آنها بسیار مهم است. استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز می تواند از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند، حتی در روزهای ابری پوست ما در معرض اشعه های خورشید است که می تواند به مرور زمان منجر به سرطان پوست، تغییر رنگ و چین و چروک شود.

چرا باید ضد آفتاب استفاده کنیم

5 دلیل مهم برای استفاده روزانه از ضدآفتاب

کاهش خطر آفتاب سوختگی: همه متخصصان پوست بر اهمیت محافظت از پوست و جلوگیری از آفتاب سوختگی تاکید می کنند، شما می توانید در اثر گذراندن مدت زمان طولانی در خارج از منزل و بدون ضد آفتاب و همچنین استفاده از تخت های برنزه کننده یا غرفه ها دچار آفتاب سوختگی شوید.
اگر به طور مداوم دچار آفتاب سوختگی می شوید، می تواند منجر به آسیب هایی شود که باعث سرطان پوست، چین و چروک زودرس و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر شود. اگر دچار آفتاب سوختگی همراه با تاول شدید، برای کمک با متخصص پوست تماس بگیرید، اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شود استروئیدهای خوراکی یا موضعی می توانند از برخی از آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

جلوگیری از علائم پیری: قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید بدون هیچ گونه محافظتی می تواند به الاستین، کلاژن و سلول های پوست شما آسیب برساند. با گذشت زمان می تواند منجر به علائم پیری زودرس از جمله تغییر رنگ، چین و چروک و خطوط ظریف شود. پیری زودرس، که پیری نوری نامیده می‌شود در افرادی که بدون کرم ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند رایج است، به خصوص در دهه 20 و 30 سالگی. خوشبختانه این مشکلات پوستی با استفاده روزانه از ضد آفتاب قابل پیشگیری هستند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست: استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز، حتی زمانی که هوا ابری است، یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از سرطان پوست است. آمارها نشان می دهد که تا سن 70 سالگی، از هر پنج آمریکایی یک نفر به سرطان پوست مبتلا می شود، شما می توانید خطر ابتلا به این بیماری را با استفاده از حداقل SPF 30 کاهش دهید. برای محافظت بیشتر، می توانید از SPF سطح بالاتر استفاده کنید. اگر مدت زمان طولانی را در خارج از منزل سپری می کنید یا در آب هستید باید هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

جلوگیری از تغییر رنگ پوست: تغییر رنگ پوست می تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که در اواخر زندگی ظاهر شوند. این نواحی تغییر رنگ اغلب «لکه‌های خورشیدی» یا «لکه‌های کبدی» نامیده می‌شوند و معمولاً قهوه‌ای هستند. آنها روی صورت، سر، دست‌ها و بازوها ایجاد می‌شوند و می‌توانند هم مردان و هم زنان را مبتلا کنند. استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز می تواند به جلوگیری از ظاهر شدن این لکه ها بر روی پوست شما کمک کند.

کاهش التهاب پوستی: هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد می تواند باعث قرمزی و التهاب دردناک شود، این می تواند برای افرادی که مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا… دارند چالش برانگیز باشد. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب به جلوگیری از التهاب ناشی از اشعه های مضر کمک می کند، اگر مستعد قرمزی هستید و پوست حساسی دارید ضد آفتابی با ترکیبات ملایم مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید. همچنین از اسپری‌های ضد آفتاب استفاده نکنید زیرا این اسپری ها حاوی فرمول‌های خشن از جمله الکل هستند که می‌توانند پوست را خشک کنند.

ضدآفتاب چیست

انتخاب کرم ضد آفتاب
یکی از مهم ترین مواردی که در انتخاب محصولات باید به آن توجه کنید، سطح SPF است، در نظر گرفتن SPF 30 یا بالاتر تضمین می کند که پوست شما حتی در روزهای ابری کاملاً محافظت می شود. به یاد داشته باشید که همیشه بعد از شنا یا استفاده از حوله ضدآفتاب بزنید و همیشه محصولی را با پوشش “طیف گسترده” انتخاب کنید.

چه کسانی باید از ضدآفتاب استفاده کنند
مردان، زنان و کودکان بالای 6 ماه باید از ضد آفتاب استفاده کنند، این شامل افرادی می‌شود که برنزه می‌کنند و کسانی که این کار را انجام نمی دهند. به یاد داشته باشید که پوست شما در طول عمرتان در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسیب می‌بیند چه بسوزید یا نسوزد.

ترکیبات ضد آفتاب
کرم ضد آفتاب شامل مواد فعالی است که به جلوگیری از رسیدن اشعه UV خورشید به پوست شما کمک می کند. نحوه عملکرد ضد آفتاب به این صورت است:
ترکیبات فیزیکی ضد آفتاب اشعه ها را قبل از نفوذ به پوست شما مسدود کرده و پراکنده می کنند.
ترکیبات شیمیایی ضد آفتاب اشعه ماوراء بنفش را قبل از اینکه به پوست شما آسیب برساند جذب می کنند.

SPF به چه معناست؟
SPF مخفف عبارت Sun Protection Factor است، این عدد به شما نشان می دهد که اگر کرم ضد آفتاب را دقیقاً طبق دستورالعمل در مقایسه با مدت زمان بدون ضد آفتاب استفاده کنید چقدر طول می کشد تا اشعه UVB خورشید پوست شما را قرمز کند.
اگر بیشتر روز را با فواصل زمانی کوتاه زیر نور خورشید و داخل خانه هستید می توانید از کرم ضد آفتاب یا محصولات آرایشی با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید. اگر زمان زیادی را در خارج از منزل می گذرانید، به خصوص در مواقعی که نور خورشید قوی تر است، به یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر و مقاوم در برابر آب نیاز دارید.

چگونه ضدآفتاب بزنیم

بهترین روش این است که 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید تا کرم ضد آفتاب به پوست شما بچسبد. هر دو ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض و بلافاصله پس از شنا یا تعریق بیش از حد مجدد استفاده شود. حتی زمانی که هوا ابری است تا 80 درصد از اشعه UV خورشید به زمین می رسد، استفاده نکردن از ضدآفتاب در یک روز ابری می تواند منجر به آسیب پوست شود.
کرم ضد آفتاب تقریباً 15 دقیقه طول می کشد تا در پوست شما جذب شود، بنابراین بهتر است آن را قبل از خروج از خانه استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را باید تقریباً 15 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب را قبل یا بعد از مرطوب کننده استفاده کنیم؟
اگر از ضدآفتاب شیمیایی استفاده می کنید، ابتدا باید از آن استفاده کنید. این به این دلیل است که ضد آفتاب شیمیایی برای محافظت از پوست باید به پوست نفوذ کند. با این حال، اگر از ضد آفتاب فیزیکی استفاده می‌کنید (که به عنوان ضد آفتاب معدنی نیز شناخته می‌شود)، ضد آفتاب باید بعد از مرطوب‌کننده استفاده شود. به خاطر داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب قبل یا بعد از مرطوب کننده بهتر از استفاده نکردن از آن است.

چگونه ضدآفتاب بزنیم

تفاوت بین ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی
چندین تفاوت کلیدی بین ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی وجود دارد از ترکیب و ایمنی آنها تا نحوه عملکرد آنها.
کرم های ضد آفتاب شیمیایی همانطور که از نامشان پیداست با انواع مواد فعال شیمیایی ساخته شده اند که می تواند برای پوست های حساس تحریک کننده باشد.  ضد آفتاب شیمیایی با نفوذ به پوست و جذب اشعه ماوراء بنفش عمل می کند، این بدان معنی است که آن مواد شیمیایی راه خود را به بدن شما باز می کنند.
ضد آفتاب فیزیکی با مواد معدنی ساخته شده است که روی پوست قرار می گیرد. این بدان معناست که کرم ضد آفتاب و ترکیبات آن هرگز به پوست نفوذ نمی کند، در عوض ضد آفتاب معدنی مانعی بین پوست و اشعه های مضر UV ایجاد می کند که منعکس می شوند. به این دلیل ضد آفتاب معدنی ایمن تر است.

آیا کرم ضد آفتاب باعث ایجاد جوش می شود؟
برخی از ضدآفتاب‌های بدون نسخه حاوی مواد شیمیایی هستند که در واقع می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش‌ها و همچنین سایر تحریکات پوستی شوند. همچنین برخی از ضدآفتاب های شیمیایی حاوی روغن هایی هستند که نور ماوراء بنفش را به گرما تبدیل می کنند و باعث تعریق بیشتر و مسدود شدن منافذ می شود

خواص ضدآفتاب برای صورت

ریمو ضدآفتاب صورت
برای پاک کردن کرم ضد آفتاب، اگر روغنی است، از روغن پاک کننده استفاده کنید. یک پاک کننده مبتنی بر روغن به شما کمک می کند تا منافذ پوست خود را عمیق پاک کنید. اگر از ضد آفتاب مبتنی بر آب استفاده می کنید، می توانید از میسلار واتر یا پاک کننده آرایش معمولی خود برای پاک کردن ضد آفتاب خود استفاده کنید.

 

ماندگاری ضد آفتاب روی صورت
به طور کلی، کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار تجدید کرد، مخصوصاً بعد از شنا یا تعریق. اگر در داخل خانه کار می کنید و دور از پنجره می نشینید نیازی به تجدید آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *